Jak wiadomo, reklama jest dźwignią handlu. Z jednej strony reklamy nudzą nas i denerwują, a z drugiej weszły na stałe do naszej codzienności. Coraz więcej młodych osób zastanawia się nad podjęciem pracy w branży reklamowej, licząc na brak nudy, szansę na wykazanie się swoją inwencją twórczą oraz wysokie zarobki. W jaki sposób dostać pracę w branży reklamowej, jaką szkołę należy skończyć oraz ile zarabia się w tego typu pracy? Postaram się odpowiedzieć na te pytania tym wpisem.

Szkoła średnia ucząca osoby pragnące zrobić karierę w reklamie to technikum organizacji reklamy. Aby dostać się na ten kierunek, warto mieć niezłe oceny i wyniki z egzaminów na koniec poprzedniej szkoły. Nauka w Technikum Organizacji Reklamy trwa 4 lata (nowe roczniki prawdopodobnie spędzą w szkole średniej już 5 lat, gdyż podstawa programowa uległa zmianie za sprawą reformy edukacji). W technikum organizacji reklamy ma się przedmioty ogólnokształcące takie same jak w liceum (język polski, matematyka, historia, język niemiecki oraz angielski i tak dalej), do tego dochodzą jeszcze przedmioty zawodowe. Wśród nich pojawiają się chociażby rysunek, marketing, fotografia reklamowa czy język obcy zawodowy. Uczniowie technikum organizacji reklamy są wysyłani na praktyki podczas swojej nauki w szkole. Miejscami praktyk zawodowych mogą być drukarnie, redakcje, wydawnictwa bądź agencje reklamowe.

Uczeń technikum organizacji reklamy na koniec szkoły zdaje egzamin maturalny, dający mu wykształcenie średnie maturalne. Oprócz tego, jeśli poradzi sobie z egzaminami zawodowymi, po ukończeniu szkoły będzie posiadać następujące kwalifikacje:
– A.26. Sprzedaż produktów i usług reklamowych
– A.27. Organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej

Osoba będąca technikiem organizacji reklamy powinna posiadać umiejętności, takie jak przygotowywanie oferty i usług reklamowych, prowadzenie sprzedaży produktów i usług reklamowych, tworzenie przekazu reklamowego, projektowanie środków reklamowych, tworzenie planu medialnego, badanie skuteczności reklamy.

Częstym tematem na forach dyskusyjnych czy portalach społecznościowych jest technik organizacji reklamy – zarobki. Wynagrodzenie technika organizacji reklamy zależy od tego, co konkretnie będzie robił po zakończeniu swojej edukacji. Inne będą zarobki osoby roznoszącej ulotki reklamowe, inne copywritera czy rzecznika prasowego, a jeszcze inne dyrektora agencji reklamowej. Ostatnie badania szeroko pojętych pracowników branży reklamowej było przeprowadzone w lutym 2018 roku. Według opracowania tych badań, mediana zarobków na stanowisku specjalista ds. reklamy wynosi 3956 pln. 25% ankietowanych zarabia na tym stanowisku ponad 5495 pln, ale jest też 25% grupa zarabiająca mniej niż 2775 pln.

Co zrobić aby zarabiać więcej i poszerzać swoje kompetencje? Nasza edukacja wcale nie musi kończyć się na wspomnianym technikum dającym nam zawód. Szukając pracy w zawodzie czy też stażu lub praktyk możemy kontynuować naukę. Dobrym wyborem będą studia na kierunkach takich jak Public Relations, Marketing i Zarządzanie czy też Komunikacja Wizerunkowa. Są to dziedziny bardzo blisko powiązane z reklamą, dzięki którym zyskamy dodatkowe kompetencje. Studia będą też świetnym rozwiązaniem jeżeli nie ukończyliśmy technikum organizacji reklamy tylko np. zwykłe liceum, a chcemy pracować w branży reklamowej. Eksperci od marketingu, komunikacji, kreatywni i operujący symbolami, płynnie wyrażający swoje myśli, pracują w agencjach reklamowych gdzie obmyślają kampanie reklamowe dla klienta, projektują nazwy i hasła, np. slogany wyborcze, tytuły reklam telewizyjnych czy nawet nazwy ulic i osiedli. Taka praca pozwala więc wyjść poza schemat i zajmować się ciekawymi, praktycznymi rzeczami w miłym towarzystwie. Oczywiście, nie tylko zalety charakteryzują tą pracę: klient może być wybredny, zdarza się presja czasu i nie od razu będziemy zajmować wysokie stanowisko. Mimo to na tle większości zawodów typu sprzedawca, kierowca, magazynier technik organizacji reklamy wypada niezwykle interesująco.

Podsumowując, zawodu nauczymy się w technikum organizacji reklamy. Jeśli chcemy bardziej się rozwinąć lub nie ukończyliśmy takiej szkoły średniej nic straconego – są jeszcze studia związane z reklamą lub jej dziedzinami. Zarobki w branży są uzależnione od stanowiska, wielkości miasta, doświadczenia i wielu innych czynników, ale można przyjąć, że przeciętny pracownik tego sektora zarabia 4 tysiące złotych. Praca w reklamie to świetny wybór dla tych, którzy są kreatywni i myślą nieszablonowo.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here